5 tips voor succesvolle crossmediale publicaties

5 tips voor succesvolle crossmediale publicaties

dinsdag 6 april 2021

Iedereen kan crossmediaal publiceren. U dus ook. Alleen is dat niet bij iedereen even succesvol. In dit artikel geven wij 5 tips waardoor u wel succesvol crossmediaal kunt publiceren!

Eerder hebben wij al uitgelegd wat crossmediaal publiceren is en wat de voordelen hiervan zijn. Hoewel het ingewikkeld klinkt, kan iedereen crossmediaal communiceren. Alleen is dat niet altijd zo succesvol. Wij leggen graag uit hoe u dat wél succesvol doet.

Dus wit u zeker zijn van succesvolle crossmediale publicaties en profiteren van de voordelen? Zorg dan dat u onze 5 tips volgt!

Tip 1. Gebruik kwalitatieve content en media

Alles valt of staat met goede content! Uw boodschap kan nog zo mooi of krachtig zijn, als de kwaliteit van de content slecht is verliest uw boodschap zijn waarde.

Een afbeelding van lage kwaliteit, de tekst verkeerd afgedrukt of allerlei spelfouten in de social media post verminderen de geloofwaardigheid van uw boodschap. Dat zorgt er weer voor dat uw boodschap minder of geen effect heeft. Zonde van uw tijd en alle moeite die u gedaan heeft.

Ook is het belangrijk om te zorgen voor een goed verhaal, en dit verhaal vervolgens goed te plannen. Zet u op elk platform dezelfde boodschap of zet u sommige kanalen juist alleen in om te teasen en te prikkelen? Bedenk goed wat het beste past bij uw doelgroep en uw boodschap.

Tip 2. Ken uw kanalen en laat ze elkaar versterken

Tegenwoordig kunt u met allerlei software heel gemakkelijk crossmediaal publiceren. Maar niet elk kanaal is hetzelfde. Zo kunt u op Facebook of in uw nieuwsbrief best lang uitweiden over een artikel, maar wordt datzelfde bericht door Twitter genadeloos afgekapt na 280 karakters.

Ken daarom de regels van elk kanaal om zulke fouten te voorkomen. Let daarbij ook op onzichtbare regels zoals aanspreekvorm, afbeeldingsgrootte en hoeveel hashtags er meestal gebruikt worden.

Wanneer u uw kanalen kent, kunt u de voordelen van het ene kanaal inzetten om de nadelen van een ander kanaal weg te poetsen. Gebruik bijvoorbeeld de vluchtigheid van Twitter om een korte post te maken om uw klanten te enthousiasmeren en te laten verlangen naar de direct mail die zij vanavond op hun deurmat vinden: ‘we hebben een cadeautje voor je bezorgd’ of ‘er ligt iets moois op je te wachten’. Hierdoor krijgt de direct mail meteen meer impact én kan uw klant deze gemakkelijk delen of erop reageren.Vogelaar multichannel meerdere kanalen op elkaar afstemmen met de eCampaigner

Door hier goed over na te denken zorgt u voor een optimale inzet van alle mogelijke kanalen en daarmee voor een sterke overdracht van uw boodschap.

Tip 3. Maak tijd voor interactie

Goede content eruit sturen via verschillende kanalen is maar de helft van uw succesverhaal. Een echt succesvolle crossmedia campagne behaalt u met interactie! Houd bij hoe uw publiek reageert op uw verschillende kanalen en reageer daar vervolgens zelf weer op. Laat zien dat u er bent en aandacht voor ze hebt.

Interactie is echt een tovermiddel wat zorgt voor een magische ervaring met uw merk, bedrijf of boodschap: plan dus voldoende tijd in om hier mee bezig te gaan.

Tip 4. Zorg voor consistentie

Consistency is key! Wees consistent zowel op microniveau (tekst, beeld en kwaliteit) als op campagneniveau (consistent in tijd).

Alleen door met regelmaat crossmediale campagnes te draaien zult u een effect gaan zien. Denk ook aan de kracht van herhaling en reminders: u hoeft niet altijd wat nieuws te verzinnen.

Tip 5. Meet het effect

Alleen door te meten weet u of uw crossmedia publicaties succesvol zijn. Houd daarom de statistieken goed bij: hoe uw publiek erop reageert, welke boodschap goed werkt op welk platform, waarvandaan klikken ze het meeste door?

Meet het effect van uw crossmediale publicaties bijvoorbeeld met een cirkeldiagram

Dankzij die inzichten kunt u de volgende keer nog beter en efficiënter te werk gaan en nóg meer succes halen uit uw crossmediale campagnes!

Wilt u ook simpel crossmediaal succes behalen?

Denk dan eens aan een softwarepakket zoals onze eCampaigner. Met onze eCampaigner zijn alle communicatie-uitingen centraal te beheren: van website en e-mail tot alle verschillende social media platformen. Met één druk op de knop crossmediaal posten: eenvoudiger wordt het niet!

Daarnaast kan er binnen het dashboard gemakkelijk gereageerd worden op de reacties van anderen en worden alle statistieken per kanaal netjes bijgehouden. Dankzij de mogelijkheid tot het inplannen van posts kunt u ook altijd consistent zijn. Dus het enige wat u nog hoeft te doen voor succesvolle crossmediale publicaties is de juiste content maken!

Bent u enthousiast geworden en wilt u ook beginnen met succesvol crossmediaal publiceren? Ga dan snel aan de slag met onze eCampaigner software. Makkelijker wordt het niet!

Kijk hier voor meer informatie over onze eCampaigner

Bent u nieuwsgierig wat Vogelaar voor u kan doen? Wij helpen u graag! Neem contact op met Mark Bonenkamp of bel naar +31 30 60 33 514.