Content voor beginners | Contenttypen, Contentvormen & Contentmiddelen

Content voor beginners | Contenttypen, Contentvormen & Contentmiddelen

maandag 29 oktober 2018

Content, een populair en belangrijk woord voor iedere organisatie. En dat is gezien de begripsomschrijving: ‘Content is het geheel aan informatie dat een organisatie door middel van communicatie wil overbrengen op haar doelgroep’ niet zo vreemd. Als aangewezen Content marketeer binnen de organisatie wordt er van u echter verwacht dat u weet wat al die ‘content begrippen’ eromheen inhouden en hoe u het beste uw doelgroep bereikt middels het verspreiden van content.

 

Dan is het allereerst belangrijk te weten welke soorten content er zijn. En hoe die genoemd worden. Wij helpen u een handje door u meer te vertellen over content marketing, contenttypen, contentvormen en contentmiddelen.

Wat is content marketing?

Content marketing omvat een marketing techniek waarbij relevante en waardevolle content gemaakt en verspreid wordt met als doel om klanten aan te trekken en aan uw merk of bedrijf te binden.

Deze content wordt verspreid via een doordachte mix van on- en offline middelen en media.


Contenttypen

Informatieve content
De naam zegt het al: content die informeert. Content waarmee u informatie geeft over uw merk, bedrijf, product (/dienst) of branche, waardoor ze beter in staat zijn een aankoopbeslissing te maken. 

Instructieve content
Een stapsgewijze manier om mensen te informeren over hoe ze een product kunnen gebruiken of hoe ze hem in elkaar zetten. Denk aan de populaire How-to-video’s. Omdat deze vorm ook het doel heeft om mensen te informeren, kan het worden beschouwd als een onderdeel van informatieve content.

Het directe doel van deze content is niet verkopen, maar om mensen relevante en leerzame informatie te geven waar ze iets mee kunnen. Met deze type content kunt u wel zorgen voor meer binding met uw bedrijf. Wat dus zorgt voor loyalere klanten. Mensen weten u op een gegeven moment te vinden als ze informatie nodig hebben over het product dat ze aan willen schaffen. Of juist reeds hebben gekocht. De stap naar uw webshop voor het aanschaffen van een nieuw- of extra product is dan klein.

Indirect kan het verspreiden van deze type content dus zeker leiden tot meer verkopen.  

Vermakelijke content
In het geval van vermakelijke content kan er informatie gegeven worden, maar het speelt zeker niet de hoofdrol. Er wordt ingespeeld op het gevoel van de ontvanger. Het moet vooral, hoe verrassend: vermakelijke content zijn. Denk aan een bericht dat inhaakt op de actualiteit, een ontroerende video of een beroemde quote.

Deze content kan een directe link hebben met je product/dienst, maar dat hoeft niet. Wel is het van belang dat de content past bij dat wat uw bedrijf wil uitstralen.

Contentvormen

In het geval van een content vorm gaat het over de vorm waarin u de content giet. De manier waarop u het deelt. U kunt content in diverse vormen presenteren: namelijk als tekst, foto/afbeelding of video, waarbij tekst en afbeeldingen als statisch worden geclassificeerd en video als dynamische content.

Contentmiddelen (of dragers van)

Contentmiddelen zijn eigenlijk de dragers van de content: het middel waarmee de content gedeeld wordt. Denk aan een blogbericht, een e-mailnieuwsbrief, een infographic of één of meerdere van andere onderstaande dragers:

  • Socialbericht
  • Cartoon
  • Meme
  • Vlog
  • How-to-video
  • Gebruiksaanwijzing
  • Bloopers
  • Videographic/gifographic
  • Webinar
  • Whitepaper
  • e-book
  • Case omschrijving

Misschien wat verwarrend, maar deze laatste contentmiddelen worden ook weleens contentvormen genoemd. Wij maken echter nog graag onderscheid tussen de vorm en de drager van content.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen op het gebied van content? Neem dan contact op met Mark Bonenkamp. Hij vertelt u graag meer.