De kracht van marketing

De 11 voordelen en 5 nadelen van direct mail als marketing kanaal

 

dinsdag 18 mei 2021

In de serie ‘Marketingkanalen: de kracht van’ bespreken wij de voordelen en de nadelen van verschillende marketingkanalen. Deze keer bespreken we de voordelen en nadelen van Direct Mail als marketingkanaal en of je wel of niet voor Direct Mail moet kiezen!

Wat is direct mail?

Direct mail is het verzenden van een brief, pakketje of ander bericht via de brievenbus. Voorbeelden van direct mail zijn een folder of flyer, een brief met kortingskaart, gratis welkomstgadgets of een zakje snoep of ander promotieartikel in een brievenbusdoosje. Dat is allemaal direct mail (DM).

Met direct mail als marketingkanaal kunt u eindeloos variëren. Voor elk doel of elke uiting is er wel een bijpassende direct mail te maken. Het is dus een veelzijdig marketingkanaal en u kunt al uw creativiteit erop loslaten: dat maakt direct mail ook zo leuk!

De 11 voordelen van direct mail als marketing kanaal

Direct mail wordt vaak gezien als een oud marketingkanaal. Sommigen vinden het niet meer van deze tijd. Maar dat is onterecht, direct mail heeft juist vele voordelen!

Dit zijn de voordelen van direct mail als marketingkanaal:

  • 1. U heeft geen opt-in nodig om iemand iets te sturen.

Dankzij de AVG en de inperking van online cookies wordt het steeds lastiger om gericht mensen te bereiken. U moet nu eerst een connectie maken op social media of om toestemming vragen. Binnenkort gaat de telecomwet veranderen, waardoor direct mail nog de enige manier is hoe u onbekende mensen kunt bereiken (mits het geadresseerd is én er een uitschrijfregel bij het Postfilter op staat).

  • 2. Direct mail blijft langer aanwezig en heeft daardoor langer effect.

Vaak wordt de post ergens neergelegd of wordt een mooie kortingsbon op de koelkast geplakt. Doordat direct mail fysiek aanwezig is in een ruimte komt de ontvanger het vaker tegen dan een social media post waar diegene zo even voorbij scrollt of het zoveelste e-mailtje van die dag.

  • 3. Direct mail valt op.

Dat komt doordat er minder post op de mat valt dan vroeger. Daardoor is het gemiddelde leespercentage hoog: 80% leest of scant hun post dagelijks.

  • 4. De activatie van het geheugen is sterker.

Dit komt omdat u met papier echt fysiek contact maakt. Daardoor worden papieren uitingen bewuster verwerkt in onze hersenen. Direct mail is dus meer memorabel dan digitale media waardoor het resulteert in een hogere brand recall: 75% brand recall met een direct mail tegenover 44% van mensen die alleen een digitale versie gezien hebben.

  • 5. Direct mail is makkelijk te begrijpen.

 

Om een DM te verwerken heeft u namelijk 21% minder cognitieve inspanning nodig dan bij digitale media. De boodschap komt dus gemakkelijker binnen.

  • 6. Met direct mail kunt u gevoel overbrengen.

Door verschillende materialen te gebruiken voor papier, drukken en afwerking brengt u ook andere gevoelens over. Met een glanslak ziet je DM er veel luxer uit en voelt het veel luxer dan met normaal papier. Sowieso geeft direct mail een goed gevoel: 94% van de mensen heeft een positieve reactie wanneer ze gepersonaliseerde brieven en kaarten ontvangen en 83% krijgt een goed gevoel wanneer zij een pakketje ontvangen (bron).

  • 7. U kunt direct een cadeautje of een sample toevoegen.

Dat werkt zelfs extra positief op de openratio: enveloppen met een bobbel maken zeer nieuwsgierig! Wilt u via social media of e-mail een cadeautje of sample weggeven dan moet de klant dat eerst zelf aanvragen waardoor veel mensen afhaken.

  • 8. Direct mail wordt gezien als vertrouwelijk.

Mensen vertrouwen een direct mail uiting of aanbieding meer dan een digitale marketing uiting. 56% geeft aan dat ‘geprinte marketing’ het meest vertrouwelijk is van alle mediakanalen.

  • 9. Dankzij direct mail is persoonlijk contact mogelijk.

U valt direct op de deurmat van de ontvanger. Zo makkelijk komt u normaal niet achter de voordeur; veel persoonlijker wordt het niet. Daarnaast is direct mail ook makkelijk te personaliseren. Daarvoor zijn er veel opties: van een simpel ‘Beste Jan, deze aanbieding is speciaal voor jou’ tot meerdere gepersonaliseerde touchpoints op de doos, de envelop en in de lopende tekst van de brief.

  • 10. Met direct mail zijn er duidelijke kosten.

Die kosten zijn misschien wat hoger dan digitale media uitingen, maar de kosten staan wel vast. U weet dus waar u aan toe bent: een X aantal brieven in een envelop naar een X aantal adressen kost XX.

  • 11. U kunt een direct mail helemaal maken zoals u wilt.

Met digitale media moet u toch aan de vorm en eisen van het platform voldoen. Wilt u een volledige foto gebruiken? Prima! Wilt u alleen tekst? Ook prima! Daarentegen worden op social media uw foto’s vaak verkleind en op Instagram is een foto zelfs verplicht. Wilt u dus alle vrijheid om uzelf te uiten zoals u wilt? Dan zit u met direct mail altijd goed!

 

De 5 nadelen van direct mail als marketing kanaal

Elk kanaal heeft zo zijn voordelen, maar elk marketingkanaal heeft ook nadelen. Direct mail dus ook.

 

Dit zijn de nadelen van direct mail als marketingkanaal:

  • 1. De inhoud van de direct mail moet relevant zijn.

Als het niet relevant is wordt het misschien weggegooid. Al zijn daar ook wel weer oplossingen voor, zoals een goedgevulde envelop die uitdaagt tot openen.

  • 2. Een direct mail moet op het juiste moment én op tijd verzonden worden.

Te laat verzonden betekent dat mensen geen actie kunnen ondernemen. Ook is het niet slim om een direct mail met korting op bikini’s te sturen in de winter. Tot slot moet u rekening houden met de verzending via de post: wilt u het voor het weekend bezorgen dan moet het meestal voor woensdag gereed zijn.

  • 3. Actie ondernemen naar aanleiding van de direct mail kost wat meer moeite.

De ontvanger moet zelf naar de website gaan, wat terugsturen of contact opnemen. Wel zullen er, dankzij de moeite die het kost om te reageren, weinig onzinreacties tussen zitten. Ook is het tegenwoordig met allerlei digitale technologieën gemakkelijker voor de ontvanger om te reageren: denk aan een QR code toevoegen om meteen in de webshop te komen of korting te claimen, een AR-laag op uw direct mail of het toevoegen van een gepersonaliseerde URL.

  • 4. Er zit meer tijd in het maken van direct mail.

Het kost meer tijd en moeite om een goede direct mail te maken dan een digitaal berichtje. Eerst ontwerpen, dan drukken, inpakken, adresseren en verzenden: u doorloopt meer stappen. Dat maakt DM wel veel betrouwbaarder en opvallender dan het zoveelste digitale berichtje.

  • 5. Direct mail marketing is duurder dan bijvoorbeeld social media marketing (zolang u geen advertenties doet op social media).

Er gaat immers meer tijd in zitten en er moeten fysieke producten verzonden worden. Over het algemeen geldt: hoe zwaarder of groter de direct mailing, hoe duurder. Wel weet u van tevoren wat de kosten zullen zijn, u weet dus direct waar u aan toe bent.

 

Waarom moet u kiezen voor Direct Mail als marketingkanaal?

Wij zeggen dat u altijd moet kiezen voor direct mail als marketingkanaal! Maar wij zijn natuurlijk een beetje bevooroordeeld.

Objectief gezien is direct mail een hartstikke sterk marketingkanaal. Het heeft meer 2x meer voordelen dan nadelen. Daarnaast is het uniek doordat het meer creatieve vrijheid geeft, langdurig aanwezig is bij iemand, beter te onthouden is, super persoonlijk is, veel gelezen wordt en omdat u er geen opt-in voor nodig heeft. Een uniek en vooral bijzonder effectief marketingkanaal!

 

Uiteindelijk draait het bij marketing om effectieve en overtuigende communicatie die door de juiste personen gezien wordt. Dat kan via allerlei kanalen. Maar wilt u gezien worden zonder ruis en met een langdurige impact, dan is direct mail dus de enige manier.

Daarnaast scoort direct mail heel hoog als het gaat om leestijd en respons. Het is dus een marketingkanaal met ontzettend veel waarde!

Combineren
Maar eigenlijk is het nóg beter om verschillende marketingkanalen te combineren. Dan heeft u het beste van meerdere werelden. Bijvoorbeeld een direct mailing ondersteund door een social media campagne. Als u het ons vraagt is
 combineren de allerbeste strategie!

Meer weten over direct mail als marketingkanaal?

Wilt u nog meer weten over direct mail? Of wilt u weten hoe u van uw ideeën een direct mail kunt maken? Of bent u benieuwd wat de mogelijkheden zijn voor direct mail als aanvulling op uw huidige marketingcampagnes?

Neem dan contact met ons op! Wij vertellen u met liefde meer over direct mail. Wij zijn namelijk al 50 jaar echte direct mail experts en heel enthousiast over de potentie van direct mailBel ons gerust op voor een vrijblijvend advies of om de mogelijkheden te bespreken. Wij denken graag met u mee.

Bel ons op 030-60 33 514, of neem contact op met Mark via de mail: [email protected].