De 11 voordelen en 7 nadelen van social media als marketing kanaal

woensdag 22 december 2021

In de serie ‘Marketingkanalen: de kracht van’ bespreken wij de voordelen en de nadelen van verschillende marketingkanalen. Deze keer bespreken we de voordelen en nadelen van social media als marketingkanaal en of u wel of niet voor social media moet kiezen!


Wat is social media?

Social media is een verzamelnaam voor platformen waarop de gebruikers voor de content zorgen. Hierin staat het woordje ‘social’ centraal: er is altijd ruimte voor interactie en dialoog tussen de gebruikers.

Er zijn veel verschillende soorten social media. Zo zijn er natuurlijk de bekende platformen zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn, maar ook blogs, TikTok, Youtube, WhatsApp en internetfora zijn social media.

 

De voordelen van social media als marketingkanaal

Social media wordt veel gebruikt voor marketing, en dat is niet voor niets! Social media heeft namelijk veel voordelen.

Dit zijn de voordelen van social media als marketingkanaal:

  • 1. Het gebruik van social media is gratis zolang u geen advertenties gebruikt.

U hoeft dus alleen tijd te stoppen in uw content en kan het met één klik op de knop delen met al uw volgers. Ideaal voor marketeers of bedrijven met een klein marketingbudget.

  • 2. Op social media kunt u ook adverteren.

Deze mix van betaald en onbetaald maakt het een fijn platform om bijvoorbeeld eerst te kijken wat uw organische bereik is of welke content goed werkt bij uw volgers, om dit daarna betaald te gaan promoten.

  • 3. Er zitten heel veel mensen op social media én mensen spenderen veel tijd op deze platforms.

Volgens Hootsuite zijn er 4.33 miljard actieve social media gebruikers en spendeert elke gebruiker gemiddeld 2 uur en 22 minuten op social media. Door actief te zijn op social media bevindt u zich dus precies op de plek waar iedereen is, en dat heeft u nodig als u wilt dat uw boodschap gezien wordt!

  • 4. U heeft met social media een grote kans om een groter bereik te krijgen.

Mensen kunnen uw bericht of actie gemakkelijk delen. Daardoor kan u zelfs viral gaan waardoor uw bericht ontploft en de hele wereld over gaat.

  • 5. Mensen kunnen direct reageren.

Bij een Direct Mail bijvoorbeeld moet de ontvanger eerst zelf een brief schrijven, naar het internet gaan of de telefoon pakken. Bij social media kan er direct onder het bericht gereageerd worden of op de bijbehorende link geklikt worden: veel makkelijker en sneller.

  • 6. Social media is een snel medium.

Als er iets gebeurt in de wereld kunt u daar meteen of binnen een paar uur op inhaken met een mooie post, video of foto. Ook ziet u snel de resultaten van wat u doet.

  • 7. Met social media kunt u realtime resultaten meten.

U kunt de resultaten meten van zowel uw eigen content/posts als van uw advertenties. Daardoor kunt u direct bijsturen als dat nodig is en uw strategie aanpassen. Met radio, tv of direct mail is het een stuk lastiger om de resultaten te meten, het duurt veel langer en het is niet realtime waardoor u niet op tijd kunt bijsturen.

  • 8. U kunt via social media een diepe band opbouwen met uw volgers en (potentiële) klanten.

Doordat het makkelijk is om op elkaar te reageren kunt u gemakkelijk met elkaar in gesprek raken en op die manier een band opbouwen. Daardoor krijgt u sneller de gunfactor.

  • 9. Social media draagt positief bij aan uw SEO-score.

Als u vanaf uw social media linkt naar een artikel op uw website dan wordt dit gezien als ‘externe link’, waardoor uw website beter scoort. Goede en populaire content op social media beloont Google ook nog eens met een hogere relevantiescore en daarmee een betere vindbaarheid in de zoekmachine.

  • 10. Door als bedrijf op social media te zitten komt u menselijker over en bent u meer benaderbaar.

Daardoor komen klanten makkelijker met u in contact, wat ook beter is voor de klantenservice. Social media is daarom het persoonlijke visitekaartje van uw bedrijf.

  • 11. Social media kunnen geautomatiseerd worden.

Dankzij verschillende soorten software kunt u van tevoren updates inplannen, waardoor u vooruit kunt werken. Dat is een groot voordeel in het drukke bestaan van marketeers!

 

De nadelen van social media als marketingkanaal

Helaas heeft social media ook een aantal nadelen, waardoor het een minder geschikt marketingkanaal kan zijn voor u.

Dit zijn de nadelen van social media als marketingkanaal:

 

  • 1. U valt niet gauw meer op met social media.

Er zijn zo veel posts, afbeeldingen en mensen actief op social media dat u onderdeel wordt van de grote social media ‘brij’. Omdat er zo vaak een nieuwe post geplaatst wordt is de kans klein dat uw bericht ook daadwerkelijk gelezen wordt door al uw volgers. Ook wordt originele content maken steeds moeilijker.

  • 2. Social media is snel vergeten.

Ga maar na: voordat u het weet bent u alweer doorgescrold naar de volgende post. Zodra u uw telefoon weglegt is het bericht ook weg: u komt het nergens meer tegen. Uw boodschap vervliegt dus snel.

  • 3. Adverteren op social media kan erg duur worden.

Als er veel concurrentie is kost het u meer om te adverteren. Ook zijn de kosten variabel. De advertentiekosten gaan meestal via een Pay-Per-Click systeem, daardoor is de prijs die u betaalt afhankelijk van het aantal views, clicks en andere meetgetallen. U weet dus niet waar u aan toe bent en wat u precies zult uitgeven. Daarnaast is het dankzij de AVG en de cookiewet moeilijker geworden om gericht te targetten op social media. De hele uitgebreide profielen die beschikbaar waren om op te adverteren zijn niet meer toegestaan. Dat maakt adverteren op social media een stuk minder rendabel.

  • 4. Uw content kan ‘out of control’ raken.

Mensen kunnen ermee aan de haal gaan, daardoor kunnen ze het als meme gebruiken of gebruiken op manieren die u niet wilt. Denk maar aan Jort Kelder die zonder zijn weten ingezet werd als ‘bitcoin-expert’.

  • 5. Er kunnen gemakkelijk ongewenste reacties geplaatst worden.

Juist omdat het zo’n snel medium is en reageren makkelijk gaat, wordt er vaak snel iets geroepen of snel een slechte recensie geplaatst. Dit kan grote reputatieschade opleveren, zeker wanneer er onwaarheden worden verspreid maar u niet snel genoeg bent om dit netjes op te lossen.

  • 6. Het algoritme bepaalt wie uw content te zien krijgt.

Hier heeft u zelf geen invloed op. Alleen de grote mediaplatforms zoals Facebook en Instagram weten hoe hun algoritme werkt en wat er invloed op heeft. Daardoor heeft u niet de macht in eigen handen om uw boodschap aan alle mensen te laten zien die u wilt.

  • 7. Social media kost veel tijd.

Het kost alleen al veel tijd om de verschillende social media kanalen te leren kennen. Zo kan het een tijdje duren voordat het duidelijk is welke geschreven én ongeschreven regels er gelden op het platform. Ook moet u steeds weer opnieuw nieuwe, leuke, en verrassende content maken. Daarnaast kost het ook veel tijd om met uw volgers in contact te blijven, in de gaten te houden wat er allemaal speelt in de wereld en op het platform en te reageren hierop. En dit moet ook buiten kantooruren, want social media never sleeps.

 

Waarom wel kiezen voor social media als marketingkanaal?

Hoewel social media wel een aantal nadelen kent, is het toch een heel bijzonder en uniek marketingkanaal. Het is namelijk ideaal om in contact te komen, te zijn en te blijven met (potentiële) klanten. Op geen enkele andere manier heeft u zoveel directe interactie met uw klanten. Dat is ook waarom het zo waardevol is.

Daarnaast kan social media door iedereen gebruikt worden. Het kost geen geld zolang u niet adverteert. Wel kost het veel tijd, dus dat moet u als marketeer wel hebben. Gelukkig zijn daar ook weer oplossingen voor zoals het automatiseren van uw social media posts. Dat kan bijvoorbeeld met onze eCampaigner software. Daardoor bespaart u toch een beetje tijd.

Social media kent meer voordelen dan nadelen. Daarom is social media ook een prima marketingkanaal om te gebruiken. Uiteindelijk draait het bij marketing om effectieve en overtuigende communicatie die door de juiste personen gezien wordt, en dat kan via allerlei kanalen. Wilt u snel gezien worden door velen en direct persoonlijk contact met uw volgers en potentiële klanten? Dan is social media het juiste marketingkanaal voor u! 

Wilt u juist opvallen en dat uw boodschap langer blijft hangen in het geheugen? Dan is direct mail iets voor uSocial media kan heel waardevol zijn

Social media tips

Wel is het belangrijk om deze tips op te volgen als u met social media marketing bezig gaat zodat u de nadelen ervan beperkt:

  • Houd de advertentiebudgetten in de gaten zodat u niet teveel uitgeeft en stuur bij waar nodig.
  • Blijf goed monitoren wat de content doet en of er niks ongewenst mee gebeurt. Gebeurt dit wel, reageer dan snel en adequaat.
  • Uw content is snel vergeten, dus verwacht geen wonderen. Wees er veel en wees er vaak, dan bent en blijft u zichtbaar.

Combineren van marketingkanalen

Wist u dat het eigenlijk nóg beter is om verschillende marketingkanalen te combineren? Denk bijvoorbeeld aan een social media campagne ondersteund met een direct mail. Daardoor kunt u de nadelen van het ene kanaal ‘wegpoetsen’ met het andere kanaal. Ook blijft uw boodschap beter hangen wanneer u verschillende marketingkanalen combineert. Combineren werkt!

Meer weten over social media als marketingkanaal?

Wilt u nog meer weten over social media marketing? Of bent u benieuwd wat de mogelijkheden zijn van het combineren van social media met offline uitingen zoals direct mail en cadeaupakketten of met online winacties zoals cash en refund?

Neem dan contact met ons op! Wij vertellen u graag meer, vooral over het combineren van offline en online marketingkanalen. Bel ons gerust op voor een vrijblijvend advies of om de mogelijkheden te bespreken. Wij denken graag met u mee.

Bel ons op 030-60 33 514, of neem contact op met Mark via de mail: [email protected].