Trends e-commerce 2023

De 7 belangrijkste e-commerce trends van 2023

 

dinsdag 10 januari 2023

De e-commerce sector ontwikkelt zich snel. Ieder jaar zijn er daarom weer nieuwe trends waar u met uw webshop op in kunt spelen. Zo blijft u uw concurrenten een stapje voor en voldoet u aan de behoeften van de consument. Maar wat zijn die trends? In deze blog geven wij u een overzicht van de 7 belangrijkste e-commerce trends voor 2023, en geven we u tips hoe u hier op kunt inhaken.


Over 2022

Afgelopen jaar begon positief, maar de snelle groei van de e-commerce markt blijkt nu toch gestopt te zijn. Zo moet bol.com voor het eerst in jaren bezuinigen en vallen er ook bij andere grote bedrijven ontslagen. Wel wordt er weer wat vaker in fysieke winkels gekocht.

Verwachting 2023

2023 is een lastig voorspelbaar jaar. U kunt niet meer varen op de resultaten uit het verleden, en de explosieve groei is voorbij. Komt daar duurzame groei voor in de plaats of een krimp vanwege een recessie? Niemand weet het, dus het enige wat u kunt doen is uw beste beentje voorzetten.

Daarom delen we de 7 belangrijkste e-commerce trends voor 2023 met u. Zodat u ook dit jaar uw concurrenten voor kunt blijven en kunt blijven groeien.

De e-commerce trends van 2023

In grote lijnen gaat het in 2023 draaien om het aantrekken en behouden van klanten in economisch lastige tijden, social commerce, het omgaan met de krappe arbeidsmarkt en de verdere verduurzaming van de e-commerce sector.

 

Dit zijn de 7 belangrijkste ecommerce trends van 2023:

 

De 7 ecommerce trends van 2023 uitgelegd:

1. Alle aandacht naar klanten trekken en behouden

 

Klanten trekken

Er komen economisch uitdagende tijden aan. Uit onderzoek van Mollie blijkt dat 79% van de mensen minder geld uitgeven in economisch lastige tijden. Het is niet meer vanzelfsprekend dat mensen uw webshop vinden en ook bij u gaan kopen. Daarom zal er in 2023 meer aandacht gegeven worden aan marketing en het aantrekken van klanten. Vergroot uw eigen marketinginspanningen om uw concurrentie een stap voor te blijven.

Klanten behouden

Daarnaast gaan webshops meer focussen op het behoud van bestaande klanten. Meer focus op uw bestaande klanten loont! U heeft alle contactgegevens al, en u hoeft geen moeite te doen om hen warm te maken voor uw webshop. De kosten om van een eenmalige klant een terugkerende klant te maken zijn daarom ook veel lager dan die van het aantrekken van een nieuwe klant.

Waarschijnlijk heeft u afgelopen jaren vanwege corona veel nieuwe klanten erbij gekregen. Zorg er dit jaar voor dat deze klanten terugkerende klanten worden!

Hoe? Om te beginnen kunt u uw bestaande klanten extra aandacht geven. Denk aan persoonlijke e-mails met aanbevelingen, een kortingsbon bij de eerste aankoop en een bedankkaartje als het u opvalt dat ze nog een keer bestellen.

Daarnaast kunt u uw bestaande klanten ook expliciet belonen, bijvoorbeeld met een loyaliteitsactie of een cash en refund actie alleen voor bestaande klanten. En natuurlijk geeft u uw bestaande klanten minstens zo’n goede service als uw nieuwe klanten.

Klantrelaties opbouwen wordt nog belangrijker

Opbouwen van klantrelaties is ook essentieel voor het aantrekken en behouden van klanten. Een klantrelatie opbouwen zorgt ervoor dat klanten sneller bij u kopen en dat klanten bij u blijven, ook als het economisch lastig wordt. 

Heeft u geen relatie met uw klant? Dan gaan ze sowieso weg als ze uw product of dienst ergens anders goedkoper kunnen krijgen. Maar geeft u hen goede service en echte aandacht? Dan blijven ze bij u.

Maar hoe bouwt u zo’n klantrelatie op? Dat begint al voordat iemand klant wordt. Beantwoord zijn/haar vragen, wees actief op social media en ga met de klant in gesprek. Maar ook offline promotie zoals een flyer in de brievenbus is al het begin van een klantrelatie.

Zodra de aankoop is gedaan kunt u de klantrelatie onderhouden door regelmatig (persoonlijke) aandacht te geven. Stuur bijvoorbeeld een verjaardagskaart of een gepersonaliseerde direct mail, vraag in een email of alles naar wens was of beloon uw bestaande klanten met een cash en refund actie.

Uiteindelijk draait het opbouwen van klantrelaties allemaal om de klantbeleving. Dát maakt het verschil of iemand een langdurige klant blijft of niet, aldus Qualtrics.

 

2. De ervaring bepaalt – hoe onvergetelijker hoe beter

Klanten hunkeren naar een persoonlijke klantbeleving en unieke ervaring, zowel online als in de offline winkel. Zoals hierboven gezegd zorgt een goede klantervaring ervoor dat mensen langdurig klant worden. Daarnaast kunt u nieuwe klanten voor u winnen met een unieke ervaring, en zorgt een bijzondere klantervaring ook weer voor gratis word-of-mouth reclame.

Een bijzondere klantervaring begint natuurlijk bij goede service. Daarmee voelt de klant zich gezien en gehoord. Hoe meer u meedenkt met de klant en inspeelt op zijn/haar behoeften, hoe beter hun ervaring is.

Gepersonaliseerde ervaringen

Wilt u een stapje verder gaan? Dan is persoonlijke ervaring de norm: meer dan 90% van de consumenten geeft aan voorkeur te hebben voor een gepersonaliseerde winkelervaring. Vorig jaar was personalisatie al een trend, maar ook dit jaar blijft het belangrijk. De trend van 2023: inzetten op een bijzondere uitpak-ervaring

Nieuw is dat Artificial Intelligence (AI) komend jaar een grotere rol gaat spelen in de persoonlijke shopervaring. Vorig jaar ontstond de trend om chatbots in te zetten om extra klantenservice te bieden, maar die bots kunnen nu ook ingezet worden om persoonlijk advies en aanbiedingen te geven. Daarnaast kunt u met AI patronen gaan herkennen en uw bezoekers een nóg persoonlijkere shopervaring geven, precies passend bij hun wensen en verlangens. 

Uitpakervaring

Wilt u echt uitpakken met de klantervaring? Vergeet dan de uitpak-ervaring niet! Een gepersonaliseerde verpakking verrast uw klant sowieso. En een luxe verpakking met extra goodies erin maakt de aankoop extra bijzonder. Net als vorig jaar is de uitpak-ervaring ook dit jaar een trend waar steeds meer webshops op inspelen om hun klanten blij te maken en zichzelf te onderscheiden van hun concurrenten.

 

3. Nieuwe manieren van winkelen zoals social commerce

Nieuwe manieren van winkelen in opkomst in 2023 in de e-commerce sectorNieuwe manieren van winkelen waren vorig jaar voor het eerst in opkomst. Ook dit jaar zet hun groei en ontwikkeling door. 

Een mobile first webshop is komend jaar echt onmisbaar. Online shoppen verschuift namelijk snel naar mobile only winkelen. Mobiele apparaten zorgden in het 3e kwartaal van 2022 al voor 71% van het retail verkeer, en dit aandeel blijft stijgen. Bedien uw klanten dus op het apparaat waarmee ze kopen.

Daarnaast blijft social commerce ook groeien. Social commerce is het direct kopen via social media. Denk aan kopen via Instagram, TikTok en Facebook. Zo zijn social media niet alleen geschikt voor het bereiken van nieuwe klanten, maar kunnen ze ook direct extra omzet genereren. Ook shoppen met de stem, via een chatbot en livestream shoppen blijven toenemen in gebruik.

Omnichannel is onmisbaar

Maar omnichannel is ook onmisbaar! 75% van de klanten gebruikt meerdere kanalen voordat ze overgaan tot een aankoop. De klantreis stopt niet bij uw webshop. Daarna gaat het ook nog door, bijvoorbeeld op social media. En de klantreis begint ook ver voor uw webshop. Zo draagt uw fysieke winkel ook bij aan de customer journey, bijvoorbeeld doordat de klant een artikel eerst in de etalage heeft gezien.

Daarom is het absoluut nodig om op zo veel mogelijk plekken aanwezig te zijn. Wees op verschillende kanalen én momenten beschikbaar bij uw publiek. Denk aan social media, email, in de brievenbus en in de winkelstraat.

 

4. Duurzaamheid is noodzakelijk om mee te doen

Duurzaam zijn is anno 2023 geen USP meer, maar een vereiste voor consumenten. Zonder duurzaamheidsstrategie doet u er niet meer toe.

 

Door consumenten wordt er steeds meer belang gehecht aan:

  • De manier van verpakken
  • De manier van transport
  • Een duurzaam assortiment
  • De impact op de omgeving

 

Verpakkingen moeten recyclebaar zijn, niet te veel verpakkingsmateriaal bevatten en het juiste formaat hebben. Een grote halflege doos is echt uit den boze.

Transport moet ook duurzaam zijn, of er moet op zijn minst een optie zijn voor duurzame verzending. Pakketkluizen lijken hiervoor een goede oplossing.

Een webshop met alleen maar goedkope Chinese rommel? Ook dat kan niet meer in 2023. Webshops met een assortiment vol duurzame producten met langere levensduur worden steeds populairder.

Tot slot is er ook steeds meer aandacht voor de impact op de omgeving. Waar worden de producten gemaakt? Wie maakt ze? Hoe worden de arbeiders behandeld? Dit wordt steeds belangrijker voor consumenten is bepalend of ze tot aankoop overgaan.

Wilt u zeker weten dat u duurzaam bezig bent? Laat uw webshop-fulfilment dan door ons uitvoeren. Bij ons volgen uw artikelen van begin tot eind de groene route.

 

5. Gratis verzenden en retourneren verleden tijd

Gratis verzenden en retourneren verleden tijd in ecommerce in 2023

Begin 2023 kondigden veel grote merken aan te stoppen met gratis verzending en gratis retourneren. Retourkosten worden voortaan in rekening gebracht. Ten eerste om kosten te besparen, maar ook om consumenten bewuster te maken van hun gedrag en de milieu-impact.

Wij juichen dit alleen maar toe, want retouren zijn ontzettend slecht voor het milieu. Eerder schreven wij al in een artikel dat het een goed idee is om een klein bedrag aan retourkosten te rekenen om zo retouren te verminderen (tip 6 in deze blog met tips over het verminderen van retouren).

Uit onderzoek blijkt dat verzendkosten tot de €2 prima zijn voor de meeste klanten. Daarboven gaan ze sneller naar een fysieke winkel. Ook blijkt dat 75% van de consumenten extra artikelen koopt als daarmee de verzendkosten verdwijnen, bijvoorbeeld bij ‘boven de €50 gratis verzending’.

Klanten in onzekere tijden toch overhalen om bij je te winkelen? Bied dan flexibelere retouropties aan in plaats van gratis retourneren. Makkelijk retourneren haalt klanten over om toch te kopen, zelfs als ze twijfelen. Ook zorgt het ervoor dat klanten terugkerende klanten worden. Want 92% van de consumenten koopt nog een keer van een merk als het retourneren soepel verloopt.

 

6. Omgaan met de krappe arbeidsmarkt

Elke sector heeft te maken met een tekort aan personeel, zo ook de e-commerce sector. Iedereen zoekt naar manieren om toch alles gedaan te krijgen ondanks het tekort aan handjes.

Heeft u zelf een webshop en kunt u het werk niet meer aan? Maar lukt het u niet om extra medewerkers te vinden? Besteed uw fulfilment dan uit! Naast de extra arbeidskrachten die u zelf niet in dienst hoeft te nemen, heeft het uitbesteden van fulfilment nog veel meer voordelen.

 

7. Flexibele bezorging – de klant kiest

 

De klant wil kunnen kiezen hoe, waar en wanneer hun pakket bezorgd wordt. Ze willen kiezen tussen thuisbezorgd of hun bestelling online bestellen en ophalen in de winkel (click & collect). Dit vraagt om flexibel fulfilment. Een fulfilmentpartner kan u helpen om alle flexibele mogelijkheden te bieden die de klant wil. Vraag uw fulfilmentpartner naar de mogelijkheden.

 

Hoe zit het met de metaverse?

Metaverse was toch wel één van de hypewoorden van 2022. Helemaal sinds Facebook haar naam veranderde naar Meta. De verwachtingen waren hooggespannen.

Vooralsnog lijkt het nog even te duren voordat de metaverse aan zal slaan bij het grote publiek. Er zijn verschillende initiatieven zoals een biertje van Heineken en een digitale modemarktplaats van Balenciaga en Prada, maar echt succes hebben deze projecten nog niet. Voorlopig lijkt de metaverse dus nog meer een hype te zijn dan essentieel onderdeel van e-commerce.

 

Hoe kan Vogelaar u helpen bij deze e-commerce trends?

Vogelaar kan u bij alle e-commerce trends helpen. Zo kunnen wij uw webshop fulfilment van u overnemen. Uw artikelen staan dan bij ons op voorraad en worden snel en flexibel verzonden naar de plek die de klant wenst. Zo speelt u in op de flexibele bezorgbehoeftes van uw klant én pakt u meteen uw personeelstekort aan. U houdt hierdoor namelijk tijd over voor andere dingen! 

Duurzaamheid is ook goed geregeld bij Vogelaar. Van begin tot eind doorloopt uw fulfilment bij ons de groene route. Alle producten worden opgeslagen in ons duurzaam gebouwde pand, door onze orderpickers in een passende doos gestopt, waar nodig opgevuld met ons eigen opvulmateriaal van gerecycled karton, en vervolgens wordt het pakket CO2 neutraal verzonden. Dat is onze groene route in het kort!

Ook kunnen wij unieke cash & refund acties opzetten voor uw bestaande klanten. Zo kunt u hen belonen voor hun loyaliteit én stimuleren om meer aankopen te doen.

En wilt u meer klanten aantrekken, bestaande klanten meer aandacht geven en hen een bijzondere ervaring geven? Ook daar kunnen wij u bij helpen. Zo kunnen wij allerlei prints voor u maken; van flyer tot ansichtkaart en van brief tot gepersonaliseerde direct mail. Uiteraard verzenden wij deze prints ook naar uw (potentiële) klanten.

Ook de uitpakervaring kunnen wij bijzonder maken door een gepersonaliseerde doos of ansichtkaart toe te voegen, speciaal papier te gebruiken of de verzenddoos te vullen met extra goodies. Alles is mogelijk!

 

Contact opnemen

Wij doen er alles aan om u te helpen uw klanten te bereiken en tevreden te maken. Benieuwd wat er allemaal mogelijk is en of wij aan uw wensen kunnen voldoen? Bel ons even op via 030 6033 514 of stuur een mailtje naar [email protected].