Het belang van Direct Mail in de mediamix!

Het belang van Direct Mail in de mediamix!

vrijdag 7 februari 2020

Het is belangrijk om media in te zetten bij het opstarten van een campagne. Media leveren een positieve bijdrage aan de koopintentie. Het is wel belangrijk om de media in de juiste volgorde in te zetten. Aan de hand van onderzoeksresultaten is dit de meest succesvolle volgorde en hiermee de ideale mediamix.

Begin je campagne altijd met een Direct Mail(DM)

Bij de combinatie van Direct Mail en e-mail geeft een DM aan het begin van de campagne 36% meer koopintentie dan dat je de DM aan het einde van de campagne inzet. Folders, brieven en kaarten aan het begin van de campagne zorgen ervoor dat de uitingen via andere kanalen later in de campagne meer opvallen en aandacht trekken.

 

                         
Eindig je campagne altijd met een Direct Mail(DM)

Bij de combinatie van DM en e-mail geldt dat informatieve folders, brieven en kaarten de meeste impact behalen wanneer consumenten al eerder via een e-mail op de hoogte zijn gebracht. Een informatieve DM aan het einde van je campagne levert maar liefst ruim 41% meer intentie tot actie op dan aan het begin. Dit komt omdat je met een DM de aandacht van de ontvanger trekt. Een DM valt op, blijft hangen en voelt persoonlijk!

Begin met DM en dan een tv-commercial

Als mensen eerst in aanraking komen met een product via een DM en het daarna zien in een tv-commercial dan stijgt de koopintentie met maar liefst ruim 372%

Direct Mail en buitenreclame voor herkenning in het winkelschap

Communicatie via de brievenbus zorgt ervoor dat de boodschap blijft hangen. Wanneer dit wordt opgevolgd door buitenreclame (out of home advertising) dan valt het product ruim 27% sneller op in het winkelschap.

Dit onderzoek is gedaan door middel van ‘neuromarketing’. Het onderzoek geeft inzicht in de manier waarop mensen de boodschap via verschillende kanalen ervaren en wat het met hun doet.

Uit het onderzoek blijkt dat het toevoegen van brievenbusreclame (Direct Mail) zorgt voor meer interesse in een product of dienst. Vooral het inzetten van DM in een vroegtijdig stadium van je campagne zorgt ervoor dat het product meer opvalt in het winkelschap. De impact wordt daardoor groter!