Hoe meet je resultaten van direct mail en andere offline marketing? 13 manieren uitgelegd.

Hoe meet je resultaten van direct mail en andere offline marketing? 13 manieren uitgelegd.

woensdag 14 september 2022

Veel marketeers denken dat de resultaten van offline marketingmiddelen zoals direct mail of buitenreclame niet meetbaar zijn. Maar dat klopt helemaal niet: er zijn zelfs 13 verschillende manieren om data verzamelen en resultaten te meten! In deze blog bespreken we ze allemaal, zodat u zelf ook aan de slag kunt gaan om de enorme impact van offline marketing te ontdekken.

 

Data verzamelen en resultaten meten kan ook bij offline marketing

Als marketeer is het verzamelen van data en het meten van de resultaten van uw campagnes erg belangrijk. U wilt weten wat wel en niet werkt, hoe veel mensen er gereageerd hebben en welke impact uw campagne heeft gemaakt. Daarom kiezen marketeers vaak voor online marketing: het is snel, makkelijk en u heeft direct resultaat vanaf het eerste moment van live gaan.

Maar wist u dat u tegenwoordig ook net zo makkelijk de resultaten kunt meten van offline marketing zoals direct mail, buitenreclame en flyers?

In deze blog bespreken we alle 13 manieren hoe u data verzamelt en de resultaten meet van uw offline marketingmiddelen zoals direct mail. Zo kunt u een manier kiezen die bij u past. Ook kunt u zo met eigen ogen de enorme impact van offline marketing ervaren én hoeft u niet meer te kiezen op basis van meetbaarheid.

Aan het einde delen we ook nog wat volgens ons de beste manier is om data te verzamelen en offline resultaten te meten. Lees dus gauw verder en start met meten!

Hoe verzamel je data en meet je resultaten van direct mail en andere offline marketing?

Gebruik een QR code om data te verzamelen en resultaten te meten van offline marketing zoals direct mail

 

Bij offline marketing zoals het versturen van direct mail is het niet zo dat u, zodra de campagne begonnen is, automatisch gegevens verzamelt. U moet eerst een paar voorbereidingen treffen. Maar daarna is het meten een fluitje van een cent!

Er zijn 13 verschillende methodes om data te verzamelen en de resultaten te meten van direct mail en andere offline marketing. Daarbij maken we onderscheid tussen de directe aanpak en een indirecte aanpak. We bespreken nu eerst de directe meetmethodes.

 

Zo verzamelt u data en meet u de resultaten van direct mail en andere offline marketing:

  1. 1. Voeg een QR code toe.

Een QR code geeft informatie door wanneer je hem scant. Een QR code kunt u gebruiken om iemand direct door te sturen naar een landingspagina zodra ze de code scannen met hun mobiel. Zo kunt u 1-op-1 meten hoe veel ontvangers naar uw webpagina zijn gegaan en dus gereageerd hebben uw je direct mail, poster of flyer.

Daarnaast hebben QR codes nog vele andere voordelen. Let wel op dat u een QR code goed gebruikt en inzet. Lees daarom eerst de 11 tips hoe u een QR code gebruikt op offline marketing. Met deze tips zorgt u ervoor dat de QR code ook daadwerkelijk resultaten kan meten.

Gebruik een actiecode om data te verzamelen en resultaten te meten van offline marketing zoals direct mail of posters

  1. 2. Voeg een actiecode toe, bijvoorbeeld ‘wintersale2022’.

Zolang u die actiecode alleen gebruikt op uw offline marketing kunt u direct meten hoe veel mensen de code invullen. Combineert u dit met een unieke landingspagina of QR code dan kunt u op deze manier ook de conversies meten (het aantal ingevulde codes gedeeld door het aantal bezoekers die op uw pagina komen x 100).

  1. 3. Voeg een unieke persoonlijke code toe om in te vullen op uw website of app.

Bijvoorbeeld een persoonlijke code die uniek is voor elke ontvanger, huishouden of wijk. Dit werkt het beste op flyers die u uitdeelt of geadresseerde post zoals direct mail. Op algemene offline reclame zoals buitenreclame of posters kunt u natuurlijk geen persoonlijke code zetten, alleen een algemene actiecode.

U kunt via deze persoonlijke codes berekenen hoe uw offline marketinguiting het heeft gedaan door het aantal ingevulde codes te delen door het aantal verspreide codes. Het bijkomende voordeel van een unieke code is dat u goed kunt specificeren in welke wijken er veel wordt gereageerd, en daardoor kunt ontdekken in welke wijken meer potentie zit om door te adverteren.

  1. 4. Voeg aan elke URL een UTM-code toe.

Dit klinkt heel technisch maar is eigenlijk heel makkelijk. Het stukje UTM-code geeft meer informatie waar deze link staat of waar de klikker vandaan komt. De link wordt hierdoor wel een stuk langer. U kunt een URL met UTM dan ook het beste combineren met een QR code of NFC-tag. Want hoe langer de link die mensen handmatig moeten intypen, hoe kleiner de kans dat ze dat ook doen (en hoe groter de kans op fouten).

Hier kunt u snel een UTM toevoegen aan uw URL. Als bron (source) kunt u dan offline doen, als medium direct mail of poster en als campagne naam de naam van uw campagne, bijvoorbeeld ‘wintersale2022’.

  1. 5. Gebruik een NFC-tag op uw drukwerk.Met een NFC chip kunt u gemakkelijk data verzamelen en resultaten meten

Een NFC tag werkt op eenzelfde manier als een QR code. NFC staat voor Near Field Communication. Het is een kleine chip die uitgelezen kan worden met een mobiele telefoon. Die chip kan direct verwerkt worden in papier of als sticker aangebracht worden. Door het uitlezen van de NFC komt u dan op een website, video of app terecht. Als u zorgt voor een unieke landingspagina of URL met UTM tags kunt u dus meten hoe uw offline campagne het doet en hoe veel mensen reageren.

  1. 6. Verwijs naar een unieke pagina die u speciaal heeft aangemaakt voor deze campagne.

Bijvoorbeeld /dm/wintersale2022 voor uw direct mail campagne. Het is wel belangrijk om deze link verder nergens te delen. Hoewel dit geen 100% waterdichte manier van meten is, krijgt u zo wel een globaal inzicht in hoe uw DM het heeft gedaan. U kunt via Google Analytics in ieder geval het aantal bezoekers op die pagina meten.

  1. 7. Gebruik een unieke domeinnaam.

Door dit domein alleen te communiceren via uw offline uitingen weet u dat de bezoeker daar alleen op terecht kan komen via die uiting, bijvoorbeeld uw folder. Voor Vogelaar zou dat betekenen dat we een domein ‘vliegensvlugcadeau.nl’ zouden kunnen oprichten. Voor iemand die gratis proefkaas wil weggeven ‘gratisproefkaas.nl’, voor iemand die mensen naar de sale wil trekken ‘www.winkelnaamwintersale2022.nl’.

Zorg wel dat dit domein pas vlak voor de campagne online staat. Zo heeft u een blank sheet waarmee u kunt meten wie uw mailing/uiting hebben gelezen en dus naar de website zijn gegaan. Voordeel: mensen komen er niet per ongeluk op terecht (wat met een unieke pagina op uw hoofddomein wel kan gebeuren). Nadeel: een apart domein kost meer en mensen kunnen niet doorklikken op uw eigen website.

  1. 8. Voeg een afscheurkaart toe.Een afscheurkaart lokt mensen naar de winkel en is ook geschikt om resultaten te meten

Dit werkt vooral goed bij direct mails. De afscheurkaart kan de ontvanger dan meenemen naar de winkel en inleveren, bijvoorbeeld voor een bepaald bedrag aan korting. U moet dan wel zelf bijhouden hoeveel kaarten er worden ingeleverd. Zo kunt u goed meten hoe veel respons er is op uw actie. Bijkomend voordeel: zo’n afscheurkaart zorgt er ook voor dat meer mensen die naar uw fysieke winkel gaan! Het mag natuurlijk ook een uitknipbaar kaartje zijn.

  1. 9. Voeg een antwoordkaart of envelop met antwoordnummer toe.

Dit is hoe er ‘vroeger’ gemeten werd hoe goed een campagne het deed. Je ziet het niet veel meer omdat het erg ouderwets is en er tegenwoordig snellere en makkelijkere manieren zijn zoals de QR code.

Daarnaast is het voor de ontvanger een grote stap om de kaart of envelop weer op de post te moeten doen, waardoor u minder reacties zult krijgen. Ook moet u zelf bijhouden hoe veel enveloppen of antwoordkaarten er binnen komen en dus hoe goed de campagne heeft gedraaid. Maar het is nog steeds een optie!

  1. 10. Vraag expliciet om contact op te nemen via telefoon of e-mail in uw uiting.

Vraag dan ook bij elk telefoontje ‘belt u naar aanleiding van…’. Zo kunt u, het zij handmatig, bijhouden hoe veel respons er op de actie komt.


Bovenstaande methodes zijn redelijk waterdichte manieren om de resultaten van uw offline marketing te meten.

 

Indirecte methodes:

Er zijn ook nog indirecte methodes om de resultaten te meten:

  1. 11. Zet een baseline of benchmark.Resultaten meten van offline marketing zoals direct mail kan ook met een baseline of benchmark

Dat betekent dat u voor een bepaalde periode voordat uw offline campagne begint, bijhoudt wat de ‘normale’ score is. Vervolgens kijkt u, nadat uw offline campagne begonnen is, in hoeverre er verschil is met de benchmark of baseline.

U kunt dit doen voor bepaalde pagina’s in Google Analytics, het aantal offerteaanvragen of verkopen, het aantal telefoontjes of het aantal mailtjes. Eigenlijk is alles te benchmarken. Hiermee meet u niet 1-op-1 het effect van de campagne, maar het kan u toch een globaal beeld geven over hoe uw campagne presteert en welk effect uw campagne heeft.

  1. 12. Maak gebruik van Google Trends.

Bestudeer Google Trends op uw bedrijfsnaam en/of uw campagnenaam. Zet een benchmark of baseline. Houd vervolgens bij, nadat uw offline campagne is begonnen, of er een verschil ontstaat. Zo kunt u globaal kijken wat het effect is (al kunt u niet 1-op-1 zeggen dat dit komt door uw direct mailing of poster; het kan ook door andere factoren komen).

  1. 13. Bekijk het gemiddeld aantal orders en de orderwaarde.

Als u een webshop heeft, dan heeft u iets meer mogelijkheden om te meten. U kunt kijken of uw offline marketing het gemiddeld aantal orders (per week/dag/maand) heeft verhoogd of dat uw gemiddelde orderwaarde is gestegen (bijvoorbeeld bij een 2e halve prijs actie).

 

Deze resultaten geven een globaal beeld hoe uw direct mail, flyer of poster het gedaan heeft. Het lastige aan deze manier van meten is dat er ook andere factoren van invloed kunnen zijn. Denk aan seizoensinvloeden of content die u niet gemaakt heeft, zoals iemand die uw bedrijf noemt in een social media post waardoor u opeens veel meer aandacht krijgt.

Wilt u zekerheid dat uw data klopt en kunnen optimaliseren op uw resultaten? Ga dan voor een directe meetmethode.

 

Wat is de beste manier om data te verzamelen en resultaten te meten van direct mail en andere offline marketing?

Brochure met QR code

Als u het ons vraagt is de beste manier om resultaten te meten het toevoegen van een QR code! Iedereen is inmiddels wel bekend met hoe een QR code werkt, u kunt er gemakkelijk een URL met UTM aanhangen én u kunt makkelijk een QR code maken. Ook komen de resultaten automatisch binnen via Google Analytics en uw URL met UTM. U hoeft dus niks handmatig bij te houden. En dankzij de URL met UTM weet u ook precies welke mailing het verkeer stuurt. Top toch?

Welke methode u ook kiest, kies er eentje die past bij u en uw bedrijf. En kijk ook naar wat uw doel is: voor naamsbekendheid kunt u wel gebruik maken van indirecte meetmethodes, voor het meten van de respons op een specifieke uiting niet.

 

Hulp nodig bij het maken en versturen van direct mail en andere offline marketing uitingen?

Heeft u hulp nodig bij het maken en versturen van direct mails of andere offline marketing uitingen? Of wilt u QR codes of unieke persoonlijke codes toevoegen aan uw offline uitingen? Dan bent u bij Vogelaar aan het juiste adres!

Wij produceren en verzenden allerlei offline uitingen: van (gepersonaliseerde) direct mail tot folder en van flyer tot poster. Een QR code of unieke code toevoegen is voor ons geen probleem; dit doen wij dagelijks. We kunnen u zelfs helpen met ontwerpen.

Maar ook als u al een ontwerp heeft gemaakt kunnen wij het voor u produceren. En het mooie is, wij regelen ook nog de verzending voor u. Zo bent u in één keer klaar! Makkelijk toch?