De Ja/nee sticker op de brievenbus is vanaf 2023 digitaal

De Ja/nee sticker op de brievenbus is vanaf 2023 digitaal

woensdag 19 januari 2022

Vanaf 1 januari 2023 geeft u digitaal door of u nog reclamefolders en huis-aan-huisbladen wilt ontvangen via InMijnBus. De Ja/Ja, Ja/Nee en Nee/Nee sticker op de brievenbus verdwijnt dan uit het straatbeeld. Wat betekent dit voor huishoudens, verspreiders en adverteerders? En wat is het verschil tussen InMijnBus en het Postfilter? Dat bespreken we in dit artikel.

Wijziging brievenbussticker naar InMijnBus van de baan?

Update 25 mei 2022: Op dit moment is het onduidelijk wat er gaat gebeuren met het InMijnBus-initatief. De website is niet meer bereikbaar en er is geen verdere informatie sinds de laatste update in februari. Onderstaande blog is dus niet meer helemaal correct.

 

Wat verandert er voor huishoudens met de digitale brievenbussticker?

Ieder huishouden krijgt in de tweede helft van 2022 een brief thuis met een unieke QR code voor dat adres. Met die QR code gaat u automatisch naar de website www.InMijnBus.nl, waar u uw voorkeuren kunt aangeven. De QR code is uniek voor elk adres, waardoor er verder geen persoonsgegevens nodig zijn om uw voorkeur door te kunnen geven.

Op ieder moment kunt u uw voorkeuren wijzigen. Ook kunt u de bezorging tijdelijk stop zetten, bijvoorbeeld als u op vakantie gaat.

 

Wat verandert er voor verspreiders en adverteerders met de digitale brievenbussticker?

Verspreiders kunnen een account aanmaken op www.InMijnBus.nl. Na goedkeuring kunnen zij de actuele gegevens ophalen via de website of via een API koppeling.

Er kunnen looplijsten per wijk geprint worden en de gegevens kunnen ook gebruikt worden om verspreidplannen te maken per woonplaats of postcode (PC4). Ook kunnen de gegevens gebruikt worden om adverteerders te adviseren over de drukoplages om zo verspilling te voorkomen.InMijnBus brief met QR code voor digitale ja/nee brievenbus sticker

Het verschil tussen InMijnBus en Postfilter

Het belangrijkste verschil tussen het Postfilter en InMijnBus is dat consumenten in het Postfilter alleen hun voorkeuren kunnen aangeven voor ongevraagde geadresseerde reclamepostInMjinBus is bedoeld voor ongeadresseerde reclamepost.

Wat is het verschil tussen geadresseerde en ongeadresseerde reclamepost?

Geadresseerde post is post waar een huisadres en/of naam op staat. Ook ‘aan de bewoners van straatnaam 10 in plaatsnaam’ is geadresseerde post.

Ongeadresseerde post zijn folders en huis-aan-huisbladen die zonder adres worden verspreid. Ook ‘aan de bewoners van’ (zonder adres erbij) is ongeadresseerde post. Tot 2023 geeft u uw voorkeur voor ongeadresseerde post aan met een Ja/Ja, Ja/Nee of Nee/Nee sticker op de brievenbus, vanaf 2023 doet u dit digitaal via InMijnBus.nl.

 

Meer verschillen tussen Postfilter en InMijnBus

Daarnaast zijn er nog 3 andere verschillen tussen Postfilter en InMijnBus:

  1. 1. Bij Postfilter kunt u uitgebreidere voorkeuren opgeven met sectoren waar u wel of geen reclamepost van wilt ontvangen, zoals auto’s, boeken, goede doelen, loterijen, kranten en telecom. Bij InMijnBus kan dit (nog) niet.
  2. 2. Bij Postfilter kan er onderscheid gemaakt worden tussen verschillende personen die op 1 adres wonen. Zo kan de ene huisgenoot wel aanbiedingen over auto’s ontvangen en de ander niet. Dit komt omdat het om geadresseerde post gaat. Bij InMijnBus geeft u de voorkeur door voor een specifiek adres en daarmee dus voor het hele huishouden.
  3. 3. Bedrijven die geadresseerde reclamepost versturen zijn verplicht om het Postfilter te raadplegen voordat zij gaan verzenden.


Omdat InMijnBus en Postfilter hele andere typen post behandelen, zijn ze niet met elkaar te vergelijken. Het zijn twee aparte systemen voor aparte poststromen.

Waarom wordt de Ja/Nee sticker op de brievenbus gedigitaliseerd?

De ja/nee sticker op de brievenbus wordt gedigitaliseerd om 4 redenen:Ja nee brievenbus sticker

  1. 1. Gemak: het huidige systeem is niet gebruiksvriendelijk. Brievenbusstickers moeten worden aangevraagd bij de gemeente en bezorging uitzetten tijdens vakanties is niet mogelijk.
  2. 2. Milieu: iedere reclamefolder of huis-aan-huiskrant die ongelezen bij het oud papier beland is een verspilling van grondstoffen en energie. Doordat uw voorkeur doorgeven makkelijker wordt, vermindert de hoeveelheid ongelezen drukwerk. Ook kan de drukoplage exacter worden bepaald, waardoor er minder geproduceerd en verspreid hoeft te worden.
  3. 3. Lokaal: reclamefolders en huis-aan-huisbladen zijn belangrijke instrumenten voor lokale ondernemers, gemeenten en verenigingen om burgers te informeren. Niet ieder huishouden wil dit soort nieuws en informatie ontvangen. Toch leest 53% van de huishoudens reclamefolders om geld te besparen (GfK in opdracht van MailDB, 2021). Zowel lokale ondernemers als ontvangers hebben meer baat bij reclamefolders die wél gelezen worden.
  4. 4. Geen sticker: 15% van de consumenten plakt geen sticker op de brievenbus omdat het een gedoe is om te regelen of omdat hij/zij de brievenbus niet wil ontsieren. Dankzij digitale registratie is de voorkeur niet alleen makkelijker door te geven maar ook onzichtbaar.

Meer weten over de digitale Ja/Nee brievenbussticker?

Bekijk dan de website van InMijnBus: www.inmijnbus.nl .

 


Update februari 2022: kritiek op het verdwijnen van de brievenbussticker

Zodra MailDB via InMijnBus.nl naar buiten bracht dat de brievenbusstickers zouden verdwijnen ontstond er meteen veel reuring. Zo wist branchevereniging KVGO van niks. De Vereniging van Weekbladverspreiders (4 miljoen brievenbussen) uitte kritiek op dit initiatief. Ook weigert de NNP, de brancheorganisatie voor de uitgevers van huis-aan-huisbladen, medewerking aan dit initiatief.

Het pijnpunt zit vooral in de praktische uitvoerbaarheid van dit plan voor de bezorgers. Maar ook het niet-raadplegen van andere belanghebbenden is in het verkeerde keelgat geschoten. Nu is MailDB te veel haar eigen gang gegaan, aldus de NNP en de Vereniging van Weekbladverspreiders. MailDB werkt nauw samen met Spotta, de grootste reclamefolderverspreider in ons land. Huis-aan-huiskranten en weekbladen zijn niet meegenomen in dit initiatief.

De NNP en Vereniging van Weekbladverspreiders willen daarom dat dit initiatief terug naar de tekentafel gaat, waarbij andere belanghebbenden ook inspraak krijgen. De vraag is nu of MailDB alles volgens plan door laat gaan, waardoor vanaf 1 januari 2023 de brievenbussticker verdwijnt, of dat de plannen on hold worden gezet en worden aangepast.

Update 25 mei 2022: De website van InMijnBus.nl is niet langer meer bereikbaar. Het is onduidelijk wat er nu met dit initiatief gaat gebeuren en in hoeverre dit nog wordt uitgerold.

Update 28 november 2022: test InMijnBus begonnen

De website van InMijnBus.nl is weer live. Het lijkt erop dat zij toch begonnen zijn met het testen. Op de website van InMijnBus is te lezen dat er bepaalde postcodes in Ede en Utrecht zijn die meedoen met de test. De test loopt van 1 oktober tot en met 31 december.

Het is onduidelijk of er inmiddels wel overleg is geweest met andere partijen zoals het KVGO, de NNP en de Vereniging van Weekbladverspreiders.

Op de website van MailDB is te lezen dat “Ook als alleen Spotta deze online registratie van voorkeuren doorvoert gaat InMijnBus nog steeds substantieel bijdragen aan de genoemde effecten (28-11-2022)”. Het lijkt er dus op dat Spotta vanaf januari 2023 sowieso met deze online registratiemethode gaat werken.

Wij houden u uiteraard op de hoogte van alle ontwikkelingen. Makkelijk op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief!

Alle informatie en afbeeldingen komen van InMijnBus.nl. Informatie over het Postfilter komt van Postfilter.nl en uit ons blogartikel over het Postfilter.