Papierprijzen flink hoger door Pulp Friction
U heeft het misschien wel voorbij horen komen in het nieuws: Pulp Friction. Wat is Pulp Friction en wat kunt u er tegen doen? Wij leggen het hier voor u uit en geven tips hoe u om kunt gaan met deze papiergekte.
Wat is Pulp Friction?
Pulp Friction is de benaming voor de situatie waar we nu in zitten. Er is namelijk een groot tekort aan papierpulp. Daardoor is papier nu een stuk duurder geworden. Maar ook andere artikelen die gemaakt worden van papier zijn gestegen in prijs, zoals karton, boeken, kerstkaarten en zelfs luiers.
Hoe is Pulp Friction ontstaan?
Er zijn verschillende oorzaken voor deze ‘Pulp Friction’ situatie:
- 1. Tijdens de coronacrisis zijn er een tijd lang geen grondstoffen gemaakt. Daardoor kwam de aanvoer van papierpulp tijdelijk stil te liggen.
- 2. Iedereen, over de hele wereld, ‘at’ zijn voorraad op in de coronacrisis. Die voorraad moet nu weer worden bijgevuld, waardoor de vraag naar papierpulp gestegen is.
- 3. De grote economieën zoals de VS en China gingen rond hetzelfde moment weer ‘open’, wat plotseling voor een enorme piek in de vraag naar houtpulp zorgde.
- 4. In de coronatijd heeft online shoppen een grote vlucht genomen omdat fysiek winkelen niet meer mocht. Daardoor wordt er in de hele wereld veel meer online besteld. Al die bestellingen worden ingepakt in kartonnen dozen, waardoor de vraag naar kartonnen dozen is gestegen. Kartonnen dozen worden ook gemaakt van papierpulp.
- 5. Veel papierfabrieken zijn vanwege de toegenomen vraag naar kartonnen dozen in de coronatijd overgestapt op het produceren van karton in plaats van papier. Daardoor is er dus ook minder aanbod van papier.
Kortgezegd is er dus veel minder aanbod van papierpulp en veel meer vraag. Dat zorgt ervoor dat de kosten in een half jaar tijd met wel 50% zijn gestegen. De papierprijzen zijn daardoor nu al 25% duurder dan normaal. Dat heeft ook te maken met andere toegenomen kosten zoals hogere energieprijzen, transportkosten en tekort aan personeel.
Update februari 2022:
In februari 2022 is er nog steeds sprake van een verhitte papiermarkt. De pulp friction situatie is dus nog niet voorbij. Sterker nog, grote papierproducent Sappi kondigde eind januari aan haar prijzen wéér te verhogen, dit keer met 25%. Zij zijn hiertoe genoodzaakt vanwege de giftige cocktail van gestegen grondstoffen-, energie- en transportkosten.
Ook is de staking in de Finse UPM papierfabrieken, begonnen op 1 januari 2022, verlengd tot april. Zij willen betere arbeidsomstandigheden. De Finse UPM fabrieken maken diverse soorten papier, van basispapier voor labels tot tijdschriftenpapier en grafisch papier. De verhitte markt wordt hierdoor nog heter. Het einde lijkt voorlopig dus nog niet in zicht.
Update papiermarkt augustus 2022:
Helaas is er in augustus 2022 aangekondigd dat de papierprijzen verder zullen stijgen. Er is nog steeds een tekort aan papierpulp en de transport- en energieprijzen zijn nog steeds torenhoog.
Daarom zullen de papierprijzen vanaf september weer stijgen, aldus PrintMatters. Verwacht wordt dat de prijzen van karton met 5-15% stijgen, enveloppen 15-25% en houthoudend gestreken en ongestreken papier met 8-14%. In hoeverre kan dit nog doorberekend worden? En wat betekent dit voor alle offline printmedia? Dat zullen de komende maanden ons gaan leren.
Omgaan met Pulp Friction: tips hoe het anders kan!
Voorlopig overstijgt de vraag nog de productie en daarmee dus het aanbod. De prijzen zullen daarom nog niet gaan dalen. Ook is er niet opeens meer papierpulp te maken, dat heeft tijd nodig.
Daarom is het slim om na te gaan denken over andere mogelijkheden of het beperken van uw papierbehoefte. Wij geven u enkele tips hoe u dat doet:
- Segmenteer uw data meer. Verstuur bijvoorbeeld niet naar alle gezinnen in Nederland maar gezinnen in de regio van uw winkel. Of verstuur een aanbod voor een onderhoudsbeurt voor een auto alleen naar uw klanten die de auto langer dan 2 jaar in bezit hebben. Wanneer u uw klantdata segmenteert dan doet u minder dingen op de post, maar met eenzelfde of zelfs groter effect. Tegelijkertijd verstuurt u ook minder stuks en heeft u dus minder papier nodig.
- Combineer uw offline uiting met online. Verstuur bijvoorbeeld niet uw gehele catalogus of brochure, maar zet een kaart in als teaser om mensen naar uw online catalogus of brochure te lokken. Dat lukt het makkelijkste met een QR code.
- Plan uw mailingen eerder in dan normaal. Zet uw zending nu alvast in gang en zorg dat deze alvast wordt ingepland. Want de prijzen blijven stijgen, zeker met het oog op de feestdagen. Wacht daarom niet tot het laatste moment. Zo voorkomt u teleurstellingen en onnodig hoge prijzen!
- Plan uw verpakte artikelen eerder in dan normaal. Deze prijsstijgingen gelden namelijk ook voor verpakkingen. Als u nog iets bijzonders wilt, neem dan het liefst gisteren nog contact met ons op!
- Gebruik een dunnere papiersoort. Daarmee levert u wel in op kwaliteit, maar het scheelt zeker in de prijs.
Meer weten over deze ‘pulp friction’ situatie of onze tips?
Neem dan contact op met Mark. Mail naar [email protected] of bel naar 030 60 33 514. Hij helpt u graag onze tips in de praktijk te brengen!
Natuurlijk houden wij u op de hoogte over deze situatie. Als eerste op de hoogte zijn? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief!