Vogelaar doet meer dan verzenden

Lees hier het gehele artikel van de Print Matters over Vogelaar: ‘Vogelaar doet meer dan verzenden’.

‘Klanten vinden het makkelijk als ze op één adres terecht kunnen om hun communicatiewensen te laten uitvoeren’, zegt directeur/ eigenaar Mark Bonenkamp van Vogelaar over de uitbreiding van diensten. PRINTmatters bezocht de onderneming in augustus en sprak met Mark en zijn dochter Lieselore, die de verantwoordelijkheid heeft voor de marketing van de 55 man tellende onderneming. De ruim 50 jaar actieve onderneming veranderde van offline verzender naar een crossmediale verzender en ontvanger.

FULFILMENT VOOR 102 WEBSHOPS

Wat ruim 50 jaar terug begon in een schuur met toevoegen van promotionele acties aan pakken zeep, groeide uit tot een groot bedrijf met 3 activiteiten. Bonenkamp: ‘Onze activiteiten, bandeer, seal, direct mail, zijn bekend bij veel kleine en grote ondernemingen. Ook drukkerijen in Nederland kennen ons, zeker voor adresseren, sealen en ter post bezorgen van bijvoorbeeld magazines. Als het echt druk is gaan er … één dag 500.000 poststukken de deur uit. In drukke tijden loopt het personeelsbestand wel eens op tot boven de 100. De tweede activiteit is fulfilment en goed voor 40% van de omzet. ‘We hebben voor 102 webshops spullen op voorraad. Via API-koppelingen zoals Shopify, Woo-commerce en Magento staan we in verbinding met onze klanten. Zodra er iets in een webshop van een klant besteld wordt, versturen wij de producten’. Bonenkamp geeft wat voorbeelden. ‘Dat gaat van koffiemachine-onderhoudsproducten tot zwemdiploma’s en producten van uitgevers. Het gaat bij ons minder om bulkhoeveelheden. Het zijn meer de producten zoals zwemdiploma’s die registratie vereisen en waarbij er unieke nummers op geprint moeten worden’.

Digitale opvolging

De derde activiteit grijpt nog dieper in de digitale communicatie van de klant in en maakt al 20% uit van de omzet. ‘Die derde tak van sport noemen wij promotionele acties. Dat is de ‘cross’ tussen off- en online. Voor merken De’Longhi, Kenwood en Braun, Juizz en Menicon, maken wij voor aankoop-opvolging de digitale servicesystemen voor promotionele acties, waaronder landingspagina’s. Die knowhow hebben we in huis’. Bonenkamp geeft een voorbeeld. ‘Wanneer je een bakfiets bij Juizz bestelde ontving je een cadeaukaart voor een gratis dagje uit ter waarde van 150 euro. Wij verzorgden de actiepagina, het controlesysteem, en versturen van de cadeaukaarten inclusief een bijgevoegde kaart. Uiteraard maakten we de cadeaukaarten en bijgevoegde kaart zelf’.

 

‘Er is een pro-papier-actie nodig, want de marketeer denkt alleen in online’

Promotionele acties

Voor merken als snoepfabrikant Haribo en de Italiaanse koffiemachinefabrikant De’Longhi verzorgt Vogelaar de opvolging en registratie van promotionele acties voortvloeiend uit de merkcampagnes. Denk aan landingspagina’s en verdere systematiek, uiteraard ook geschikt voor communicatie via de smartphone. Neem www.delonghiacties.nl, de promotionele actiepagina in de stijl van de internationale campagne met filmster Brad Pitt. De consument die zo’n koffiemachine koopt, heeft bijvoorbeeld recht op een giftbox. Om die te krijgen vult hij of zij op die pagina de nodige gegevens in, er volgt een check en de bevestigende communicatie naar de klant. Vogelaar zorgt er vervolgens ook voor dat de klant het promotionele product ontvangt. De opdrachtgever kan op elk gewenst moment zaken aanpassen en rapportages krijgen over respons op actievarianten.

 

KOFFIE VAN DE’LONGHI

‘Of stel je koopt een koffiemachine van De’Longhi. Dan ga je naar hun actiepagina, je geeft je gegevens en je uploadt je kassabon met foto van de uitgeknipte barcode op de verpakking. Die actiepagina hebben wij gemaakt. Wij verzorgen de landingspagina en de ‘achterkant van die promotionele klantenservice. Wij keuren goed, of keuren af, en zorgen voor communica-tie met mailtjes als “Bedankt voor je aanmelding. Hij is voorlopig goedgekeurd”, etc. Vervolgens zorgen we ervoor dat de klant van De’Longhi het promotionele product ontvangt waar hij door de aankoop recht op heeft’.

CAMPAGNE-UITKOMSTEN

‘Bij die promotionele acties gaat het om honderdduizenden registraties per jaar’, aldus Lieselore. ‘Een belangrijk aspect bij die promotionele acties is de rapportage. Doordat wij alles geautomatiseerd bijhouden leveren we rapporta-ges aan klanten over campagne uitkomsten. Zo kunnen de marketeers elke dag precies zien wat de stand van zaken is, qua aantallen, via welke winkels producten zijn aangekocht en bijvoorbeeld waar klanten voor kiezen: een refund of een giftbox. Ook kun je goed meten wat het effect is van aanpassingen in promoties, zoals veranderingen in tekst, beeld en aanbod.

 

PAPIER GELIEFDER MAKEN

Mark Bonenkamp kaart na alle info over de nieuwe, veelal digitale diensten nog een voor grafimedia-ondernemers belangrijk onderwerp aan: de postmarkt. ‘Er gebeurt veel in de markt en we moeten ons gezamenlik sterk maken om post toegankelijk te houden. Ik ben actief als voorzitter van Postfilter, voorzitter van de postcommissie van het KVGO en zit in de post-commissie van het DDMA. In beide commissies zijn we actief om het papieren product meer geliefd en bekend te krigen. We werken daarbij ook samen met PostNL om daar meer belevenis in te krijgen. Dat is hard nodig, want de gemid-delde marketeer denkt alleen maar in online en nauwelijks nog aan papier. En dat terwijl de return on investment bij bijvoorbeeld direct-mail-acties vaak hoger is.’

 

BLIJE KLANTEN

Vogelaar doet met regelmaat onderzoek naar de klanttevredenheid. PRINTmatters kreeg een kijkje in recente onderzoeksresultaten. Ais je die ziet met beoordelingscijfers van 8 tot zelfs 10 – begrijp je dat de mensen bij Vogelaar trots zijn op hun bedrijf.

Enkele quotes van klanten:

  • ‘Prettig in omgang, professioneel en meedenkend in oplossingen’ – Alzheimer Nederland
  • ‘Duidelijke en prettige communicatie, bij postverzending denken we als eerste aan Vogelaar’ – Drukkerij Roelofs
  • ‘Overzichtelijke verzend- en voorraadstatus’ – Nationale raar zwemveiligheid
  • ‘Snelle offertes en ‘’kennisbank’’ op het gebied van postverzending’ – Drukkerij Tuijtel
  • ‘Drie keer een 10: voor diensten, voor contact en over aanbevelen aan derden’ – groot farmaceutisch bedrijf
  • ‘Always more than happy’ – Kimberley Clark
Verpakken